header

 

 

Cestovní nabíječka malých NiMH akumulátorů

GP Power Bank M-510


Nabíječka Power Bank M-510 s koncovkou pro Spojené státyJak jsem psal už na jiném místě, je pro technikou vybaveného (cyklo)turistu naprostou nutností dobíjet zdroje energie, hlavně v případě vícedenních akcí. Z tohoto důvodu se používají jako standardní typy zdrojů dobíjecí akumulátory, nejčastěji typu NiCd či spíše NiMH. I když - s ohledem na poměr hmotnost/výkon - jsou na tom lépe LiOn akumulátory, oblíbenost AA NiMH článků neklesá, ba právě naopak. Pomáhají totiž udržovat v chodu morálně zastaralou techniku, ke které by se už jinak nedaly sehnat LiOn zdroje, které vydrží (při starostlivosti a péči) maximálně 3 roky a vzhledem k velkému počtu typů LiOn se potom špatně shání. (Osobní zkušenost z ledna 2009 - baterie do PDA Asus A632, koupeného v roce 2006, je téměř nemožné koupit - prostě se už neprodávají. Ačkoli PDA dosud výborně slouží, zachránit mě nakonec musel dovoz "replace" baterky z Číny). Stejně tak uvažují i někteří výrobci fotografické techniky, proto ještě stále naleznete hodně přístrojů na tužkové články a ne jen na LiOn.

Nabíječka Power Bank M-510 s koncovkou pro Velkou BritániiZvláště v posledních dvou letech udělali výrobci velký krok vpřed a dodávané články typu AA atakují svou kapacitou hodnotu 3000 mAh v každém článku! (Konkrétně v lednu 2009 lze koupit u Ansmana 2850 mAh, běžně se dodávají 2700 mAh). I když na první pohled je to kapacita obrovská, současní proudoví "bumbrlíčci" s LCD displeji ji však spotřebují natotata. PDA, fotoaparáty a jiná zařízení vydrží jen několik hodin intenzivního používání a pak je potřeba akumulátory dobít.A právě možnosti dobíjení jsou oním rozdílem, který odlišuje cestovní nabíječky od domácích. Na cestách si obvykle nemůžeme dovolit tahat sebou velké, univerzální nabíječky, jakkoli se nám doma osvědčily. Potřebujeme něco malého, lehkého, rychle dobíjejícího a - pokud možno - laciného. Navíc většina z nás ocení i možnost výměny zástrček, pokud cestujete do zemí s atypickými koncovkami nebo hodnotou napětí, pamatující ještě Edisona s Křižíkem (GB, USA). Jsme ochotni se smířit i s tím, že nabíječka se - vzhledem k větším proudům - chová k akumulátoru méně šetrně.

Nabíječka Power Bank M-510 s koncovkou pro EvropuVzhledem k poměrně velké kapacitě akumulátorů nelze už dneska používat starší typy nabíječek, které pracovaly s konstatntním 0.1 nabíjecím proudem a nabíjely akumulátory přibližně 14-16 hodin. To je možná únosné doma přes noc, ale ne na cestách, zvláště tam, kde máme přístup k elektrické zásuvce časově omezen nebo potřebujeme dobít větší množství akumulátorů. Starší klasické nabíječky s tímto malým nabíjecím proudem (do cca 150 mA) nejsou schopné plně nabít vysokokapacitní NiMH baterie (doba nabíjení totiž vychází více jak 24 hodin). Tyto starší nabíječky jsou vhodné pouze pro baterie NiMH s nízkou kapacitou a pro všechny NiCd. Navíc obvykle postrádají alespoň základní ochranu článků automatickým odpojením po nabití. Nabíjí články stále stejným proudem, což vede k opakovanému přebíjení, pokud je uživatel nevyjme z držáku po stanovené době. Při vkládání vysocekapacitních moderních článků se zase stává, že se vyjímají nedobité na plnou kapacitu, neboť stanovená doba 14 - 16 hodin nestačí na stoprocentní nabití. Takové nabíječky, kde dobu nabíjení rozhoduje - často nepoučený - uživatel (vyjmutím článku z držáku) nebo hodinový obvod (často nedokonalým odpojením od nabíjení), už v současnosti rozhodně nekupujeme.

Při výběru nabíječky je důležité vědět, jaké velikosti akumulátorů je nabíječka schopna nabít. Všechny nabíječky umožňují nabíjení tužkových akumulátorů (velikost AA/R6) a naprostá většina zvládne nabít i mikrotužkové baterie (AAA/R06). Nabíjení malých a velkých monočlánků (C/R14 resp. D/R20) je méně obvyklé a takové nabíječky mají větší rozměry a tedy i hmotnost a jako cestovní se příliš nehodí. V zásadě není rozdíl v nabíjení NiCd a NiMH akumulátorů. V případě automatické nabíječky nebývá problém nabít libovolnou kapacitu NiCd i NiMH akumulátorů. U starší hodinové rychlonabíječky většinou bývá přepínač NiCd/NiMH, kterým dojde ke snížení nabíjecího proudu a zabezpečí se pomalejší nabíjení NiCd akumulátorů (cca 1 hodinu po začátku nabíjení).

Co požadujeme po cestovní nabíječce?

V ideálním případě to, co umí velké moderní domácí nabíječky, ale to je nereálné. U nich obvykle vnitřní logika, řízená mikroprocesorem, během nabíjení neustále monitoruje napěťovou úroveň baterií a teplotu na článcích.

Rozbalená nabíječka Power Bank M-510 - v tomto stavu probíhá nabíjení.Nabíječe, které jsou opatřeny hlídáním teploty (termistor uvnitř baterie nebo metoda "delta T/delta t") nebo hlídáním poklesu napětí na konci nabíjení (metoda "-delta V" nebo "d2V/dt2") ) po celou dobu nabíjecího procesu, tak zabezpečují optimální nabití vložených článků. Zvláště vysoká teplota, jejíž nárust je v současných nabíječkách podporován poměrně velkými nabíjecími proudy, článkům příliš nesvědčí. Pro starší články bývala stanovena maximální teplota při nabíjení na cca 42 stupňů, novější články mají obvykle povolenou toleranci až okolo 50 i více stupňů. Čím rychleji nabíjíte, tím více může vzrůst teplota článku. Proto se poslední dobou objevují opravdu velmi rychlé nabíječky s nabíjecími proudy v rozsahu 3 až 5 A, které dokáží nabít články o nejvyšší kapacitě 2700 mAh za něco kolem 45 minut, u nichž jsou články chlazené pomocným větráčkem. Ten se zapne se začátkem nabíjení a vypne až po ochlazení zahřátých článků - toto řešení je ale pro malé cestovní nabíječky nereálné. Rychlost nabíjení je ovšem v závislosti na záporné teplotě omezená, protože je vázána na chemický proces, který se s nižší teplotou zpomaluje. A tak je například rychlé nabíjení akumulátorů s vysokou kapacitou možné až po dosažení teploty alespoň 10°C. Opravdu tedy nedoporučuji vyrazit na zimní celodenní tůru, po příchodu do chaty vyndat promrzlé akumulátory z fotoaparátu a okamžitě je dát do nabíječky.

Nabíjecí proud bývá stovky mA až 1 A. Rychlonabíjení by se mělo spustit automaticky, po jeho ukončení má přejít nabíječ na pulsní udržovací nabíjení, s malou hodnotou nabíjecího proudu, která nepodporuje přebíjení článku. Vhodné je též umožnění vybití akumulátorů nebo program pro nacyklování nových, nebo dlouho nepoužívaných článků (neplatí pro 9V akumulátory, tyto jsou nabíjeny bez automatiky). Naprosto nutná je indikace provozních stavů, nejlépe LCD (LED) a malý napájecí zdroj, který se dá nahradit 12V adaptérem pro nabíjení při jízdě autem.

A co jsem fakticky dostal v nabíječce GP Power Bank M-510?

  • nabíjí 1 až 4 baterie AA nebo AAA NiMH
  • napájení: 100-240V~ 50-60Hz pro celosvětové použití
  • přiloženy 3 vyměnitelné síťové vidlice (EU, UK, US)
  • nabíjecí proud AA i AAA: 600 mA
  • po nabití automatické přepnutí do udržovacího režimu (detekce deltaV)
  • po nabití mohou zůstat baterie v nabíječi bez poškození přebíjením
  • 4 baterie GP 250AAHC (typicky 2450 mAh) součást dodávky
  • doba nabíjení přiložených baterií cca 270 minut
  • hmotnost 100 g
  • rozměr 84 x 35 x 40 mm

Jedna, ale zcela zásadní nevýhoda - nemá vstup pro 12V, nedá se proto použít v autě, ale pouze ze sítě. Jinak je malá a spolehlivá. Po nabití zase sklapnete kraje nabíječky, zastrčíte do kapsy a jdete dále.

 

 

 


Link: Toulky, wendabr, ailcik, GP Power Bank, M-510, nabíjení, vybíjení, teplota, delta, pokles napětí při nabíjení, pulsní zdroj, rozsah napětí, NiCd, NiMH, cestovní nabíječka,

(c) srpen - září 2008 TOULKY team - Brno Medlánky