Modrá Manusta - dravec na cestách...

Mongoose Rockadile ALD- kolo pro "těžkou" cykloturistiku

Nepatřím mezi cyklisty, sledující na kole každý gram navíc, ale povaha našich rodinných cest vyžaduje kolo poměrně spolehlivé. Jakožto Brňák mám v ochodech celkem velký výběr, nicméně zjevná předraženost některých tzv. značek mi brala dech. Na jedné straně kola z hypermarketu za 1900 Kč, na straně druhé je nám zástupci "lepších" firem vysvětlováno, že je "normální" mít kolo za 15 000 až 25000 korun... (chudáci rodičové se třemi dětmi...)

Spolu s maželkou se počítáme do velké skupiny milovníků bicyklů, pro které není hlavní spolykat co nejvíce kilometrů, ale okolní krajinu dokonale poznat. Jezdíme cestou necestou, za každého počasí, horami i brody a zničit přitom za sezónu či dvě takové kolo asi nemusíme. Jestliže bychom se chtěli "zaškatulkovat" do určité skupiny cyklistů, mohli bychom se nazývat cykloturisty.


Modrá Magusta - dravec na cestách


POZNÁMKA: pokud chcete vědět, co se vám manažer značkového cyklo-velko-obchodu pokouší naznačit svým projevem směrem k vašemu budoucímu "miláčkovi" při koupi, podívejte se na Cyklostránky Krnov, myslím, že pochopíte, jak máte reklamní slova prodejců překládat...:-)))

 

Kolo Mongoose Rockadile ALD po koupi

Zatím chybí všechny přídavky - nosič, blatníky, světlo, cyklocomputer s výškoměrem, GPS, cyklobrašny.

Modrá mangusta

Poté, co jsem v roce 2004 přišel při cyklozájezdu do Norska o své předchozí kolo, využil jsem sezónních slev a koupil si u firmy Pells zástupce značky Mongoose. Už od záčátku jsem zavrhl nyní módní verzi trekingového kola, jakožto kombinace silnice a terénu - právě o takové kolo jsem přišel v Norsku - jízdu kamenitým polem a následně sjezd serpentinami okolo vodopádu prostě nevydrželo. Horské kolo Rockadile ALD nemá špičkovou výbavu, nicmémě dosud mi vyhovuje. Přední odpružená vidlice v kombinaci s kotoučovými brzdami byla zpočátku trošku nezvyklá, ale pohodlí při jízdě to dostatečně vynahrazuje. Nechci už do budoucna přemýšlet, jestli terén, kterým pojedu, moje kolo vydrží....

Zadní kotoučová brzdaRecenzi na toto kolo (i když s trošku jinou výbavou) naleznete třeba ve starém čísle časopisu Peleton (část1, část2). Moje dosavadní zkušenosti recenzi potvrzují - při jízdě do prudkého kopce má tendenci zvedat se "na zadní", což činí problém s velkým nákladem při vícedenních expedicích.

 

Mongoose Rockadile ALD - detail zadního kola - kotoučová brzda je vynikající v mokrém, bahnitém terénu, méně se již hodí pro konstrukci přídavného nosiče cyklobrašen.

 

Úprava kola na cestovní-cykloturistickou verzi byla dalším "oříškem". Požadavkem na dlouhé cesty bez ohledu na počasí jsou minimálně blatníky a nosič, obojí na tomto typu kola problematicky přidělávatelné (přední blatník kvůli odpružené vidlici bez díry pro šroubek na standardní typy blatníků, zadnímu nosiči zase překáží držák kotoučové brzdy). Blatník jsem nakonec vyřešil zasunutím "hmoždinky" do rámu a k tomu přidal ještě krátký díl pro ochranu další části rámu odlétajícím kamením od předního kola.

Kvůli větším zavazadlům jsem odmítnul lehké trubkové nosiče s nosností do 8 kg, šroubované pod sedlovku. Cílem byl klasický hliníkový (resp. ocelový) nosič s nosností 15 (25) kilogramů, pro který sice na Mangustě jsou úchyty, ale opět překáží do strany vyčnívající kotoučová brzda. I tento problém se podařilo úspěšně odstranit pomocí delších šroubů s distančními trubičkami.

Kolo používám pro jízdu ve dvou úpravách - odlehčené pro víkendové jízdy, kdy spíme v penzionech a plné pro expediční, vícedenní výpravy o dovolené. Vzhledem k počtu dní se obvykle veze stan, spacák a ostatní výbava, která se dává i do přední brašny na řídítka.

 

úprava kola na víkendové výlety

Mongoose Rockadile ALD

úprava pro víkendové výlety (2004)

 

Současná podoba (2005) Mangusty pro víkendové výlety (složená cyklobrašna s menší kapacitou, středová brašna na rámu a na řídítkách, kde slouží zároveň jako mapník)

 

 

 

 

 

 

 

 

Mangusta na cestě podél bývalé železné opony

Modrá Mangusta při cestě podél bývalé železné opony (2007)

 

Z předchozí verze ještě zůstala zachována velká řídítková brašna, sloužící zároveň jako mapník. (Tehdy jsem poprvé jel s GPS a moc jsem jí ještě nevěřil).

Vpravo od představce upevněné pouzdro pro fotoaparát, který je zde uložen v molitanu proti otřesům; poudro fotoaparátu je upraveno tak, aby šlo rychle sundat při přepravě vlakem, ale zároveň, aby se dal v terénu foťák rychle vytáhnout.

Pod nosičem je trvale (šroubem) upevněná zadní blikačka; vlevo na řídítkách tachometr s barometrickým výškoměrem CM-436.

Plocha za brašnou, uprostřed řídítek je určena na připevnění PDA s GPS; zobrazená řídítková brašna v současnosti již není používána, byla nahrazena menším, upraveným typem cyklorašny, která se na řídítka dá pouze zacvaknout).

 

 

 

 

 

úprava pro cesty kolem železné opony

 

Současná (duben 2007) Mangusty pro expediční akce typu IRON CURTAIN

  • velkokapacitní brašny Sport Arsenal
  • více lahví na pití
  • řídítková brašna (doklady, peníze, náhradní AKU, nahoře mapník)
  • standardní uchycení fotoaparátu vedle řídítek (je tak celkem pohotově po ruce)
  • vzadu za řídítkovou brašnou vykukuje protisluneční kryt PDA typu Asus A-632 s integrovanou GPS
  • pod sedlem brašnička s nářadím a lepením na duše.

 

 

 

 

Brašny Sport Arsenal

 

Jsem s nimi celkem spokojený a to hned z několika důvodů:

  • při své velikost, resp. objemu jsou lehké
  • relativně nízká cena
  • poutka na přenášení (důležité při přestupech do vlaku, kdy na nástupišti se musíte rychle sbalit a brašny přenést do vagónu)
  • stahovací popruhy (umožní zmenšit objem brašen, pokud nejsou zcela zaplněny - lepší stabilita při jízdě v terénu)
  • jako jedni z mála výrobců brašen mají na bočních brašnách háčky na rychlé uchycení brašny na nosič. Nemusí se tak pracně vázat, jako jiné typy, což brání rychlému sbalení kola při nastupování do vlaku.
  • všechny brašny mají ramenní popruhy - opět to usnadňuje přesedání. Všechno, co mám na kole, dám před rameno nebo vezmu pomocí poutka jednoduše do ruky. Sbalení celého kola netrvá na nástupišti u vlaku ani 30 sekund.

upevnění na nosiči

boční brašny

 

horní brašna

 

boční brašny

 

 


Link: Toulky, wendabr, ailcik, navigace, Mongoose, mangusta, mechanické kotoučové brzdy, hliníková rám, 6061, odpružená vidlice,

 

(c) srpen - září 2008 TOULKY team - Brno Medlánky